Onroerende-zaakbelastingen (OZB)

U betaalt onroerende-zaakbelastingen (OZB) als u op 1 januari van een belastingjaar eigenaar bent van een woning of gebruiker en/of eigenaar van een niet-woning. De OZB is gebaseerd op de WOZ-waarde.

Tarieven 2019

De OZB is een percentage van de waarde van uw pand.

Tarieven OZB

Tariefsoort

Percentage

Woningen eigenaren

0,1132%

Woningen gebruikers

Geen

Niet-woningen eigenaren

0,1567%

Niet-woningen gebruikers

0,1317%

Correctie op “Toelichting bij de aanslag OZB / WOZ-beschikking 2018”

Bij de opmaak van de bijsluiter (“Toelichting bij de aanslag OZB/WOZ-beschikking 2018”) bij uw aanslag OZB is een fout gemaakt. In deze bijsluiter (Toelichting) staan te hoge tarieven vermeld.

Bij de oplegging van de aanslag zijn de juiste tarieven gebruikt. De aanslag is dus wel correct.

Voor de juiste bijsluiter klikt u op deze link (PDF, 122 kb) .

Verkoop of verhuizing

Degene die op 1 januari van het belastingjaar eigenaar en/of gebruiker is, betaalt de OZB. Als u na 1 januari verhuist of uw pand verkoopt, heeft u geen recht op teruggaaf of vermindering. Bij verkoop van een pand verrekent de notaris de OZB meestal met de nieuwe eigenaar.

Automatische incasso

Wilt u zo min mogelijk tijd kwijt zijn met uw financiële administratie? Dan kunt u de gemeentelijke belastingen betalen via een automatische incasso. Dit betekent dat de belasting in termijnen wordt afgeschreven van uw bankrekening. Door een machtiging af te geven, geeft u de gemeente toestemming om de belasting in termijnen van uw rekening af te schrijven. Dit is gemakkelijk voor u en heeft als voordeel dat u altijd op tijd betaalt. U vult één keer een machtigingsformulier in en de betaling gaat voortaan automatisch. Voor het machtigingsformulier kunt u contact opnemen met de gemeente Alphen-Chaam.

Automatische incasso stopzetten

Wilt u de automatische incasso stopzetten? Neem dan contact op met de gemeente.

Bezwaar tegen WOZ-waarde

Bent u het niet eens met de WOZ-waarde, dan kunt u online bezwaar indienen. U heeft hiervoor DigiD nodig.

Een schriftelijk bezwaarschrift indienen

U kunt ook schriftelijk een bezwaarschrift indienen. Stuur uw bezwaarschrift naar: Gemeente Alphen-Chaam, t.a.v. de heffingsambtenaar van de gemeente Alphen-Chaam, Postbus 3, 5130 AA Alphen NB.

Zet in het bezwaarschrift de volgende informatie:

  • Uw naam en adres.
  • De datum waarop u het bezwaarschrift schrijft.
  • Een omschrijving waarom u het niet eens bent met de gemeentelijke aanslag.

Vergeet het bezwaarschrift niet te ondertekenen!

Rekeningnummer wijzigen

Heeft u een nieuw rekeningnummer en wilt u via dit rekeningnummer uw gemeentelijke belastingen betalen? Dan kunt u de wijziging online doorgeven.