Zittingen centraal stembureau

In elke gemeente wordt voor de gemeenteraadsverkiezingen een centraal stembureau ingesteld. De burgemeester is voorzitter van het centraal stembureau. Het centraal stembureau controleert de kandidatenlijsten en stelt deze vast. Na afloop van de verkiezing controleert het centraal stembureau de verkiezingsuitslag en geeft als het nodig is het gemeentelijk stembureau opdracht om mogelijke fout in de telling te onderzoeken.

Zittingen van het centraal stembureau

  • 1e zitting: dinsdag 3 februari om 16.00 uur in het gemeentekantoor
    Tijdens deze zitting worden de ingeleverde kandidatenlijsten onderzocht. Hiervan wordt een proces-verbaal opgemaakt. Deze zitting is niet-openbaar.
  • 2e zitting: vrijdag 6 februari om 17.00 uur in het gemeentekantoor
    Tijdens deze zitting beslist het centraal stembureau of de kandidatenlijsten geldig zijn. De kandidatenlijsten en de nummering van de lijsten worden vastgesteld. Deze zitting is openbaar.
  • 3e zitting: donderdag 26 maart om 11:00 uur in het gemeentekantoor
    Tijdens deze zitting wordt de verkiezingsuitslag vastgesteld. Zo snel mogelijk na de zitting maakt het centraal stembureau het proces-verbaal en het digitale uitslagbestand openbaar en legt een afschrift ter inzage. Deze zitting is openbaar.