- Home
- Over deze website
- Privacy en informatieveiligheid
- Privacyverklaring
Privacyverklaring
Wij vinden het belangrijk om zorgvuldig met uw gegevens om te gaan. Daarom hebben we een privacyverklaring. Daarin leggen we uit hoe we dit doen.
Deze persoonsgegevens gebruiken wij
De gegevens die wij nodig hebben, kunnen per dienst of product verschillen. Wij gebruiken alleen gegevens die echt nodig zijn, bijvoorbeeld:
- naam
- adres
- telefoonnummer
- e-mailadres
- burgerservicenummer (BSN)
- geboortedatum
- financiële gegevens (zoals bankrekeningnummer, schulden, leningen)
- gezondheidsgegevens
- strafrechtelijke gegevens
- (gezins)situatie
- kentekens en plaats van geparkeerde voertuigen
In deze situaties gebruiken wij uw gegevens
Wij gebruiken uw gegevens voor onze taken en verplichtingen.
- opnemen van de gegevens van inwoners in de Basisregistratie Personen (BRP)
- als u een nieuw paspoort nodig hebt
- als u zorg nodig hebt
- voor een vergunning voor uw dakkapel
- voor gemeentelijke belastingen
- als u een boete krijgt bijvoorbeeld van de boa (buitengewoon opsporingsambtenaar)
- als er onduidelijkheden zijn over de geregistreerde gegevens in de BRP (bijvoorbeeld een verhuizing is niet doorgegeven)
- bij het aangaan van een overeenkomst met elkaar
Bijvoorbeeld een koop- of huurovereenkomst. Soms zijn uw gegevens nodig voor onze organisatie. Bijvoorbeeld voor de beveiliging van onze gebouwen en medewerkers. Het kan ook zijn dat wij uw toestemming vragen om uw gegevens te gebruiken. Bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief. Toestemming kunt u altijd weer intrekken.
Zo gaan wij om met uw gegevens
Wij leggen uw gegevens vast in veilige systemen. Medewerkers die uw gegevens nodig hebben om hun werk te doen, kunnen bij uw gegevens. Onze medewerkers moeten uw gegevens geheimhouden. Wij bewaren uw gegevens niet langer dan nodig is. Wij houden ons hierbij aan de wettelijke bewaartermijnen.
U kunt uw gegevens inzien op mijnoverheid.nl onder ‘Persoonlijke gegevens’. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
In deze situaties delen wij uw gegevens met anderen
Wij delen uw gegevens met andere organisaties als:
- organisaties een opdracht voor ons uitvoeren
- we samenwerken met organisaties, bijvoorbeeld met andere gemeenten
- wij dit verplicht zijn, bijvoorbeeld aan de politie, de Belastingdienst of voor onderzoeken van de rekenkamercommissie
- we sluiten een overeenkomst met deze organisaties over het gebruik en de beveiliging van uw gegevens
Uw persoonsgegevens en uw rechten
Wilt u weten welke gegevens wij van u hebben? Of wilt u bijvoorbeeld uw gegevens veranderen of verwijderen, als ze niet kloppen? Kijk op de pagina persoonsgegevens en uw rechten voor het aanvraagformulier.
Toezicht op uw gegevens
Voor vragen of klachten over het gebruik van uw persoonsgegevens door de gemeente kunt u contact opnemen met de functionaris gegevensbescherming via e-mail.
De Autoriteit Persoonsgegevens is de landelijke toezichthouder. Hier kunt u ook terecht als u een klacht hebt over hoe wij omgaan met uw gegevens.