Digitaal Opkopers Register

Koopt u tweedehands fietsen op? Of verkoopt u gebruikte computers of laptops? Als u tweedehands spullen koopt en verkoopt dan moet u dit registreren. U heeft ook een meldplicht. Dit is om te voorkomen dat gestolen goederen worden gekocht en weer verkocht. De gemeente vindt het belangrijk dat de handel in gestolen goederen wordt voorkomen. Het stelen van goederen is alleen aantrekkelijk als er ook iemand is die deze spullen wil kopen. Daarom werken we graag met u samen aan het voorkomen van diefstal en heling.

Wat is heling?

Heling is het verwerven, bezitten of overdragen van een gestolen goed. Heling is strafbaar! Onder heling valt ook het kopen van gestolen producten, als u had kunnen vermoeden dat het om een gestolen goed gaat. Bijvoorbeeld: u kunt een fiets, mobiele telefoon of auto kopen voor een prijs die eigenlijk te mooi is om waar te zijn. Vaak gaat het dan om iets dat gestolen is. Via de website stopheling of de Stopheling app kunt u kijken of spullen die aangeboden worden, bij de politie bekend zijn als gestolen.

 

 

Waarom aanmelden in een digitaal register?

Op deze manier hebben de gemeente en politie een overzicht wie handelt in tweedehands goederen. Voor criminelen maken we het zo lastiger om hun gestolen zaken door te verkopen. Ook kunnen we hierdoor criminelen sneller oppakken op het moment zij zich bij een handelaar melden (en deze handelaar ziet dat het om een gestolen goed gaat).

 

 

Wie moeten een register bijhouden?

Opkopers en handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen, metalen, edelstenen, uurwerken, kunstvoorwerpen, auto's, motorfietsen, bromfietsen, fietsen, foto-, film-, radio-, audio- en videoapparatuur en computers en laptops. Iedereen die meer als hobbymatig verkoopt is verplicht het register te hebben.

 

 

Wetten en regels voor handelaren

Tweedehands goederen kunnen via handelaren snel worden omgezet in geld. Een handelaar kan zaken aangeboden krijgen die gestolen zijn. Een handelaar maakt zich dan (ongewild) schuldig aan heling als hij de aangeboden gestolen goederen inkoopt (Wetboek van strafrecht artikel 416 en artikel 417) .Op de site van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid leest u meer over wet- en regelgeving.

Afkomst goederen

Voor handelaren geldt specifieke wet- en regelgeving:

  • als u handelt in goederen dan verwacht de gemeente dat u onderzoekt wat de afkomst is van de spullen die u inkoopt.
  • u bent ook wettelijk verplicht een doorlopend en gewaarmerkt in- en verkoopregister bij te houden
  • handelt u in ongeregelde en/of gebruikte (tweedehands) goederen dan moet u zich ook als handelaar bij de gemeente aanmelden. Hiervoor heeft de gemeente Gilze en Rijen het Digitaal Opkopers Loket (DOL). In dit register geeft u aan dat u handelt in ongeregelde en/of gebruikte (tweedehands) goederen. Het is mogelijk om een automatische en eenvoudige koppeling te maken met het Digitaal Opkopers Register (DOR) van de politie.

Ik heb nog een gewaarmerkt register

Het kan zijn dat u gebruik maakt van een gewaarmerkt register. Vanaf 1 januari 2020 moet u al uw goederen digitaal registeren. Tot die datum is het een overgangsperiode. De goederen die in het gewaarmerkt register staan hoeft u niet digitaal over te zetten. U moet als handelaar dit gewaarmerkte register wel goed bewaren. Als u controle krijgt dan heeft u het nodig.

Hoe meld ik mij als handelaar aan?

Via deze link kunt u zich aanmelden voor het digitaal register voor handelaren.

 

 

Vragen en contact

Heeft u vragen over het gebruik van het opkopersregister of wilt u meer informatie? Stuur dan een mail naar ons team van BOA’s via boa@abg.nl. Of bel ze op werkdagen op 088 -  382 10 00.