Bijstandsuitkering
Bijstandsuitkering aanvragen
U vraagt een uitkering online aan. Dit kan via de website www.werk.nl. U hebt hiervoor DigiD nodig. Hebt u zelf geen computer, dan kunt gebruik maken van de computers bij de openbare bibliotheek. Mogelijk is er ook iemand in uw eigen omgeving, van wie u de computer kunt gebruiken.
Vindt u het moeilijk om uw verzoek online in te dienen? Het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) kan u hierbij helpen. U moet dan wel telefonisch een afspraak maken, via telefoonnummer 013-7504230. Het adres is Burgemeester Brokxlaan 1680, 5041 SG in Tilburg.
Voorwaarden
U heeft mogelijk recht op een bijstandsuitkering als u:
- in Nederland woont en een Nederlands of Europees identiteitsbewijs heeft of een geldige verblijfsvergunning
- geen of niet voldoende inkomsten heeft: minder dan de voor u geldende bijstandsnorm
- weinig of geen eigen vermogen bezit; en geen andere uitkering kunt krijgen, zoals een Werkloosheidsuitkering (WW) of werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA).
Meer over de voorwaarden voor het recht op bijstand vindt u op www.rechtopbijstand.nl. De gemeente beoordeelt of u recht heeft op bijstand.
Bijstand en vakantie of verblijf buitenland
Ontvangt u een uitkering en gaat u op vakantie in Nederland of in het buitenland? Of gaat u om een andere reden naar het buitenland? U moet vooraf melden als u met vakantie gaat in Nederland en toestemming vragen bij de gemeente als u naar het buitenland gaat. U mag maximaal 4 weken per kalenderjaar in het buitenland verblijven. In die periode betalen we uw uitkering gewoon door. Het aanvraagformulier voor vakantie of verblijf in het buitenland kunt u hieronder downloaden.
Bijstandsuitkering voor zelfstandigen
Wilt u een onderneming starten of bent u als ondernemer in financiële problemen terecht gekomen? U kunt dan in bepaalde gevallen bijstand aanvragen op grond van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). Hiermee kunt u de kosten van uw eigen levensonderhoud blijven betalen.
Wilt u meer informatie, dan kunt u uw gegevens als startend of gevestigd ondernemer hier vermelden. Binnen 2 werkdagen wordt dan contact met uw opgenomen door een adviseur. Afhankelijk van de inhoud van de vraag krijgt u direct antwoord of wordt er een afspraak gemaakt voor een gesprek.
Bijstand en werk of vrijwilligerswerk
Krijgt u een lagere uitkering als u werkt of vrijwilligerswerk doet?
Vrijlating inkomsten uit werk
Bent u 27 jaar of ouder, heeft u een bijstandsuitkering én werkt u? In sommige gevallen korten wij dan niet alle inkomsten op uw uitkering, maar mag u 25% zelf houden, tot een bepaald maximum bedrag. Zo heeft u (tijdelijk) meer geld dan de uitkering. U kunt contact opnemen met uw re-integratieconsulent om de mogelijkheden van de inkomstenvrijlating te bespreken.
Vrijlating onkostenvergoeding vrijwilligerswerk
Bent u 27 jaar of ouder, heeft u een bijstandsuitkering én doet u vrijwilligerswerk? De onkostenvergoeding die u krijgt voor uw vrijwilligerswerk korten wij niet op uw uitkering. Hiervoor gelden wel maximale bedragen. Als u vragen heeft over deze vrijlating kunt u contact opnemen met uw re-integratieconsulent.
Inkomensondersteuning
Heeft u een laag inkomen? Er zijn regelingen die er speciaal voor zijn om mensen met een laag inkomen financieel te ondersteunen. U leest er meer over op de pagina alphen-chaam.nl/laaginkomen.
Wijzigingen doorgeven
Inlichtingenplicht
U moet alles melden wat van invloed kan zijn op uw bijstandsuitkering. Dat heet de ‘inlichtingenplicht’.
Wat geeft u aan ons door?
U geeft bijvoorbeeld door dat:
- U gaat werken, een opleiding gaat volgen of vrijwilligerswerk gaat doen.
- U een auto heeft gekocht, verkocht of op uw naam heeft gezet.
- U geld heeft ontvangen (bijvoorbeeld lening, inkomsten, erfenis, gift, pensioen).
- U (tijdelijk) een medebewoner heeft gekregen.
- Er een medebewoner vertrokken is.
- Een medebewoner gestopt is met studeren, of juist is gaan studeren.
- Een medebewoner 21 jaar is geworden.
- Een medebewoner is gaan betalen voor het inwonen.
- Een medebewoner gestopt is met betalen voor het inwonen.
Hoe geeft u de inlichtingen door?
U vult de inlichtingen in op het Wijzigingsformulier. Het Wijzigingsformulier heeft u bij het begin van de uitkering van ons ontvangen. Heeft u het Wijzigingsformulier niet meer? Of twijfelt u over wat u moet invullen? Neem dan contact op met uw contactpersoon van Sociale Zaken. Zo voorkomt u dat u de uitkering moet terugbetalen. Het wijzigingsformulier kunt u afgeven bij de balie van het gemeentehuis. Of per post naar ons toesturen.
Overzicht betaaldagen bijstandsuitkeringen
Ontvangt u een uitkering vanuit de gemeente? Dan is het prettig om te weten wanneer deze aan u betaald wordt. Hiervoor is een overzicht gemaakt. In het overzicht is per maand terug te zien, op welke dag, de gemeente de uitkering aan u uitbetaald. Voor de 15e van de maand hoort het geld op uw rekening te staan. Het overzicht met de betaaldagen vindt u hier.
De ABG-organisatie werkt voor de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen